söndag 6 december 2015

Lucka 6

Idag är det som sagt Finlands självständighetsdag och jag har firat det otippat mycket. Först var jag bjuden med min nya bastuklubb (!) på Glöggbastu. Fast detta var inte endast tillsammans med denna bastuklubb  (badglada feminister) utan på en självbyggd bastu på en släpkärra med ett gäng allmänna bastugalningar. Var väldigt imponerad över själva bastun, tills deras hemlighet avslöjades. De började nämligen prata finska. Men det var väldigt bra löylyn och t.o.m. tre gånger hoppade jag i Mälaren denna decemberdag. Vädret var väl som den brukar vara denna tiden på året, grått, blött och stormigt, som ses i bilden nedan.


Väl hemma sedan lagade jag sen en ganska ofinsk maträtt, nämligen Sousi. En georgisk gryta som egentligen ska ta 8 timmar att laga. Men jag gjorde en snabbversion på ca 1 1/2 timme, och hade Okänd soldat i bakgrunden. Nu kan jag nästan säga att jag sett den.


Förmiddagens bastusession tog dock typ all energi som jag hade kvar för veckan och resten av kvällen har jag spenderat på soffan, småtittande på slottsbalen. Det kan tyckas att det är lite sådär att titta på slottsbalen, och jag tycker det också i princip själv. Men jag tror det är extra viktigt för Finland att i dagar som dessa fira just Finlands självständighet, för att förena Finlands ALLA medborgare. Det är klart det är en dag att fira och minnas hur snett det kunde ha gått och att det faktiskt finns så mycket att vara tacksam för, men det är även en dag att samlas ihop och se tillsammans in i framtiden. Att det finns så många som vill leva just i detta land och bidra till en bättre morgondag, oberoende av etnisitet, sexuell läggning eller funtkionsthinder. Under första delen av balunsen när gästerna kommer in och hälsas välkommen av presidentparet fann jag mig själv känna en sting av stolthet varje gång det kom in någon som inte ser ut att passa in i sannfinländarnas idealmall av hur de tycker Finland ska se ut.
Och att de blir bara fler och fler för varje år <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar