tisdag 15 december 2015

Lucka 15

Kvällens lucka är min paradrätt de dagar jag har noll fantasi plus noll energi till matlagning, och framförallt handling, som t.ex en tisdagskväll i december klockan 21:20. Det kräver endast att steka massa vitlök i massa olja, sen slänga i sparris (funkar lika bra med färskt som fryst), halvera ett gäng tomater och slänga i sist. Samtidigt ska pastan kokas typ 1 minut mindre än vad som står på paketet, och till slut sammanföras med vitlök/sparris/tomaterna med lite lite av pastavattnet (som ska vara saltat!). När det sista kokas på stekpannan har man i lite pressad citronjuice, salt, peppar och persilja (funkar också lika bra färsk som fryst). När det har puttrat ihop på stekisen någon minut tar man en näve pecorino eller parmesanost och blandar ihop, alternativt om man som jag helst egentligen bara vill ha det toppat på. Klart för att ätas!




Tid typ 15 minuter, och det är ingredienser man lätt (om en man kör frysvarianten med sparris och persilja, persiljan kan även uteslutas om det är t.ex. i slutet av månaden) kan ha hemma bunkrade.

För den som för övrigt med spänning ha undrat hur jag vaknade upp i tid imorse kan jag berätta att det gjorde jag, främst för att jag knappt någonsin somnade. Jag hittade en väckarklocka att använda på the internetz, men vilket betydde att jag måste sova med datorn intill mig och som typ aldrig riktigt ville slå på screensavern. Så det kändes lite som att jag var övervakad hela natten. Men sen så somnade jag till slut, och vaknade av mig själv klockan 6:15.
Hade klockan på 6:22.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar