måndag 21 december 2015

Lucka 21

Gokväll på årets kortaste dag.

Spotify har en tjänst som gör att man kan se vad man har lyssnat på mest under året. Tycker det var lite spännande, fast inte så jätte överraskande. Men så här var året tydligen:

Började året väldigt starkt, kan vara för att kvällen innan (alltså nyårsafton) danceokade vi ganska mycket till denna låt. Så eh, nästa morgon kan jag tänka mig att jag gick igenom dansstegen igen.


Mest lyssnade artisterna var:
1. Jonathan Johansson
2. Vasas Flora och Fauna
3. Alt J
4. Belle & Sebastian
5. Jose Gonzalez



Orsaken till just dessa kan vara att jag såg alla dem minst en gång spela live under året. Men måste säga att José Gonzalez var nog en stor överraskning, de andra kunde jag nog nästan gissa. 

Och de två mest spelade låtarna var:

 

Nästa 3 mest spelade låtar tillhör också samma artister. En kompis frågade mig en gång när vi inte setts på ett tag vad jag haft för mig på senaste tiden "förutom att om och om lyssna på Jonathan Johansson" (det syntes tydligen på Spotify). Nästa gång sa han "nu har du i alla fall börjat lyssna på Vasas flora och fauna". Så det kanske säger redan en del.

Annan rolig fakta var att enligt spotify då så har jag lyssnat 73 tusen minuter musik, att detta var hela 42 % mer än år 2014, lyssnade på 1188 olika artister (så alltså inte endast på dessa två ovan nämnda), och 3469 olika låtar. Tror denna 43 procentiga ökningen beror mest på att jag nu har ett eget arbetsrum och att lyssna på musik gör mig faktiskt lugn, ergo är mer effektiv.










Detta får man kanske inte säga i en julkalender, men säger det ändå. Jag saknar sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar