onsdag 28 augusti 2013

Höstens projekt

Nu när hösten närmar sig känner jag som alltid att jag ska påbörja något nytt, få liksom en omstart på tillvarot. Som ett försöka att "hitta mig själv", igen. 
I våras diskuterade jag med en bekant som sa att han tycker om att göra psykologiska experiment på sig själv. Det låter kanske lite skumt men vad han menade var att utmana sig mentalt med olika saker , som att se hur han reagerade när han gjorde saker ensam, som att gå ut, på bio eller resa, alldeles ensam.

Jag har inte oftast svårt med dessa mentala experiment. Dessutom brukar jag slänga mig lite hipp som happ i olika projekt och kurser som jag tror räddar världen. Plöjde redan i ABF:s kurskatalog och tyckte att jag skulle anmäla mig till var och varannan kurs de har att erbjuda i höst.

Men, så plötsligt fick jag för mig att jag ska göra något helt nytt i höst, på ett helt annat och nytt plan. Jag ska istället "unna" mig en fysisk utmaning. Som endast en glad motionär tror jag att just utmana kroppen tär exakt vad mitt tillvaro behöver.

Och då uppkom det två alternativ, att börja yoga på ett riktigt yogacenter - eller klättra.
Yoga har jag redan utövat mer eller mindre i ungefär 10 år så att gå en kurs i det kändes bekvämt och risken att jag efter första gången skulle springa hem med gråten i halsen och gömma mig under en filt i fosterställning och känna mig totalt misslyckad var ganska liten.

Men, då tänkte jag vänta nu, det är precis inte så jag ska tänka. Om jag ska göra något så ska jag göra det påriktigt, OKEY! Som att stiga ut ur den bekväma zonen.
Så nu har jag anmält mig till en klätterkurs för att få ett grönt kort och sedan kunna börja klättra påriktigt. Av någon konstig anledning har jag altid haft en fallenhet för just klättring, och utan att någonsin har prövat det så tror jag att jag är JÄTTEBRA på det.

Jag får väl se hur det blir med det, kanske blir det en skamfläck i min livshistoria, eller rentav ett vinnande koncept.

Så, fortsättning följer.

P.s Jag har världen snyggaste syster, åtminstone för en dag:


Och gulligaste* systerson.


* Jag kämpar och kämpar med att hålla mig och låta bli att visa en video för alla andra jag möter jag tog på den sistnämnda där han är glad som en sprattelgubbe och som får mitt mosterhjärta att smälta. Jag vet ju EXAKT hur KUL det är att se på bilder och speciellt videor på andras okända kiddos. 

1 kommentar: