måndag 5 augusti 2013

Tjatet

Jag har alltid varit på den svagare partens sida. För mig finns inget annat alternativ. Därför är dagar som första maj och dagen då prideparaden går av stapeln extra viktiga för mig. De ger en känsla av att det finns utrymme för att allt detta som är idag inte behöver vara konstant. Och det påminner mig om att igen gräva fram stridsyxan och kämpa vidare. För under veckan som gick kunde man på något konstigt sätt känna mer tolerans i luften i denna stad. Det gör mig glad fast samtidigt är det ju bara sorgligt att det inte kan vara så jämt.

Jag blir som sagt alltid kanske lite för rörd under dessa tillfällen. Men hela känslan av solidaritet och vetskapen om hur det kunde (eller borde) vara gör något för mig. Jag förstår glädjen för alla som går i prideparaden. Och jag är ju t.o.m. lite förbaskat avundsjuk att inte få vara med i glädjen och dansa och hoppa som om det var ens födelsedag (eller det får jag ju såklart men ni fattar vad jag menar). Å andra sidan har jag förturen att vara så gay (glad) de resterande dagarna i detta heterohetsiga samhälle att jag nog kan ta smällen.

Och ännu gällande priden, för alla dem som tycker att det är alldeles för provocerande och säger"varför måste de hålla på sådär" är det bara att säga att låt folk vara som de är och sluta bry er om något som inte ens berör ens liv. Ge dem som vill det EN dag att visa sig och vara precis som de är. Om det råkar bli lite väl extremt får man helt enkelt tåla det, och tänka istället på alla de flickor och pojkar som just pga av alla de som "provocerar" vågar vara sig själva under en endaste dag. Alla de unga och andra som åker till storstan denna vecka för att äntligen få vara och bete sig precis som de är. Våga gå hand i hand med den man älskar som råkar vara av samma kön, under en dag. För det kan de inte göra under resterande dagarna på året. Det skulle ju vara alldeles för provocerande.


Bilder har inget med texten att göra men lättar så lite på stämningen och utlyser detta utsikt som den mest idylliska trädgårdscafét med fint utsikt denna stad, på Långholmen. Lite som Rosendal, fast mycket trevligare, mindre folk och bättre priser (inte 45 pix för en kaffe). Ta det som ett tips, det är ganska oupptäckt av andra! (och det har fastnat helt random folk på bilden, sorry!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar