onsdag 26 september 2012

Ett missförstånd blir klarlagt

Idag lyssnade jag på radio på morgonen. Tydligen har jag levt i villfarelse. Jag upplystes nämligen av Sveriges Radio om att andra versen i födelsedagsvisan "ja må han* leva!" (eller vad den nu heter) ) inte handlar om att när man har levt 100 år så då har man levt tillräckligt länge och då kan man lika bra skjutas. Jag minns så väl när jag som liten tyckte det var lite barskt men tänkte att tur är att jag fortfarande har många år framför mig innan jag blir ihjälskjuten. Men kalkyrerade nog i mitt huvud hur det var med de äldre släktingarna, och tyckte mest synd om dem.

Under morgonen tänkte jag dock, vadå, jag fattar fortfarande inte. De sa på radion att det är så alla barnen uppfattar visan. Någon sms:ade t.o.m. in till programmet och sa att hon var 22 år när hon förstod vad som menas, varpå programledarna fick sig ett gott skratt. Men först när jag fick det svart på vitt, eller ja på en datorskärm efter googlande, förstod jag att man inte blir skjuten (med pistol) ihjäl utan skjuten fram med en skottkärra.

Vilken tur! Fast att det tog mig 28-år att fatta detta är kanske lite pinsamt.

Inte mycket annat nytt hänt under solen (eller rättare sagt, under paraplyet)!


* att visan per automatik heter ja må han leva orkar jag inte ens ta upp efter en hetsk debatt i detta ämne föregående dagen, men som dock visar ett ytterligare bevis för min tes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar