måndag 7 januari 2013

"Skitliv"

Nej, mitt liv är sannerligen inte skit. Det kan man konstatera om man ser på vad jag gjort under förra året. Resor, festivaler, resor, konserter, resor, fester....Man kan ju undra om jag någonsin ens jobbade under året.

Svaret är ja, men största delen under osäkra förhållanden. "Skitliv" är en bok av Victor Bernhardtz som handlar om just dagens arbetsmarknadens otrygga anställningar. Boken hör till listan av dedär böckerna som jag inte läst, bara läst om, och som jag någon dag ska läsa.

Med osäkert jobb får man osäkert liv. Och kanske t.o.m. finns risken att man behöver flytta runt. Det gör att man kan inte planera något i sitt liv, varken boende, familj, eller semester. Jag har visserligen haft tur, främst för att det finns ändå någons slags trygghet i min branch, och fick åtminstone boendet ordnat. Men detta visserligen också med en viss risk, vilket skapade en viss osäkerhet i min tillvaro. Dessutom finns det även jurister som utnyttjas i skumma juristfirmor för att få dendär eftertraktade erfarenheten men får betala det med att slita hårt med en (provisions) lön som man knappt klarar att leva med. Jag känner även andra så många duktiga, ambitiös, otroligt kompetenta människor som går i projektanställningar, vikariat, jobb genom bemanningsföretag, och t.o.m. obetalda praktikplatser utan ens  egentligen trivas på sitt jobb för att det är så det ser ut just idag och som inte i dagsläget ens får en chans att visa sin kompetens.

Jag blev fast anställd under hösten. Efter att jag gjort en (ovetenskaplig) empirisk studie på mig själv kan jag konstatera att det (i princip) lugnade ner mitt liv avsevärt. Jag kände mig mycket piggare och lugnare och mindre stressad under hösten och därmed sov bättre om nätterna utan att behöva oroa mig för vad som skulle hända efter den nästa 3- eller 6 månaders perioden när min anställning skulle ta slut.

Jag vet inte om jag bara är en sådan jobbig 80-talist som inte är nöjd med någonting men jag tycker ändå inte att det borde vara så! Jag tycker bara inte att dagens arbetsmarknad ska gå att klä i snygga ord som att ha möjligheten att känna "flexibilitet"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar