torsdag 28 juni 2012

¡Ay caramba, Barcelona!



Ett alternativ till sillen och potatisen.


En liten bit av Barcelona
Landat hem tillbaka från en fantastisk midsommar i Barna (inte Barca, fick jag lära mig i min guidebok). För att summera veckans händelser; Vi åt tapas, vi drack sangria, vi spelade med en waboba boll i havet, vi stekte oss på stranden, vi åt paella, vi bodde i en extremt stekig lägenhet (där det fanns en hiss som kom rakt in i lägenheten, 3 badrum, jacuzzi, balkong, trägolv i duschen, automatisk belysning, barstolar m.m) vi drack sangria till lunchen på midsommaren, vi sprang mitt i natten på stranden, vi åt tapas till middag på midsommaren, vi firade San Juan på en strandparty, vi firade även Ks födelsedag i nästan dygnets alla timmar, vi lyssnade på lambada, vi gick på klubbar, vi turistade i Gaudiparken och i La Sagrada Familia kyrkan, vi besökte second hand affärer, vi uttalade "vamos a la playa" ett antal oräknade gånger, vi strosade runt på gatorna, vi åt paella (eller främst bara jag), vi åkte linbana uppe i skyn, vi åkte rulltrappa upp till ett berg, vi tog ett tåg i 45 minuter till en annan strand och mycket mycket mer. Plus att vi skrattade så vi fick ont i magen i takt till bl.a. Tomas Ledins "En dag på stranden".

En väldigt random axplock av bilder från vistelsen:

                           
Vi beundrade La Sagrada Familia
Det hände att vi tog oss till kartan 



   
Mer tapas.


Paellan


Ännu mer tapas

Rulltrappan upp till berget. 
Gör oss redo till middagen på det mindre stekiga hotellet. 

En hunk glodde på oss från andra sidan gatan av lägenheten.
Sangrian
  

Sprang även på herr Salamander



Vi skojade till det på strandavenyn. 
Vi besökte ett ställe som på natten fungerar som bar, på dagen som klädaffär.  Väldigt effektivt!
Firande av födelsedagsbarnet. 
Hissen upp till lägenheten. 




               
                      Vi åt gummibjörnar till lunch på stranden. 
  
Det hände att vi även drack sangria på playan.


En natt tog vi även taxi hem. Då pratade jag (¡på spanska, inte helt borttappat än!) med en equadoriansk taxichaufför om den stundande globala ekonomikrisen och den påföljande stigande arbetslösheten. Det fick mig där och då att längta tillbaka till Buenos Aires, längtan till dessa möten med människor för att diskutera och lära mig från andra om världens händelser. Bara så ni vet!

Trevlig semester till er med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar