tisdag 12 juni 2012

Saker som gör mig glad över att det finns på ett ställe bara 1 1/2 timmes avstånd från mig.





Det är många svenskar (och andra) som får livskris i sina 20 + åriga liv och bestämmer sig (eller i vart fall drömmer om) att bo i Berlin för ett tag. Jag tror att det beror mycket på avsaknaden av uppstyrda och auktoritära regler i staden som förstör känslan av frihet som man gärna i denna period suktar efter. 


Några exempel som jag har skådat under mina visit i Berlin och som bidrar till frihetskänslan: 


- Det finns "Drinks to go" att köpa i baren som man sedan kan avnjuta i valfri plats på stan. 
- Man kan sitta på balkongen och titta på fotbolls VM utan att störa grannarna. 
- Man behöver inte gå hem från klubben bara för att det stängs utan istället när man känner att nej, nu har jag dansat klart, nu vill jag hem och sova. Och det kan man göra först efter en, två, tre eller t.o.m. fyra dagars dansande på ett och samma ställe, om man nu skulle känna sig för det.
- Eller så kan man ändra sig och byta ställe och gå på efterfest klockan 8 på morgonen. 
- Man kan även ockupera en gammal DDR byggnad där barn under kalla kriget gick i förskola och bilda stans hippaste klubb. 
- Det är helt okej att köpa sin pizza från en mer eller mindre sunkig pizzeria i hörnet för att sedan ta den med sig och sätta sig på en valfri uteservering som ligger granne till pizzerian.
- Det är upp till var och en att planka, dvs det finns inte spärrar eller vakter som försvårar det. 
- Det är helt okej att fortfarande känna sig hajpad av lördagens festligheter på söndagen (eller vilken annan dag som helst för den delen)
- Man kan ta med sig sin cykel i tunnelbanan. 
- Man kan gå runt i söndriga strumpbyxor (väldigt praktiskt för mig).



Nästan inget av dessa berör ens beteenden eller levnadssätt som avviker från de s.k. sociala normerna, som jag redan avklarat tidigare och som jag därför inte pånytt ska predika om. 


Däremot var det väldigt lite av det ovannämnda, och speciellt de förstnämnda stolparna, som jag under min korta tid av fritid under veckan upplevde, men som jag tycker om att det finns möjlighet till. Det gör mig nästan lite ledsen att jag inte längre vill uppleva mycket av det. Men som sagt, vetskapen om möjligheten till allt det gör mig redan tillräckligt glad. Just nu uppskattade säkert mest av allt all den grönska som omgav stadens gator. Träd, träd och träd överallt. För att påminna mig om rebellen inom mig så var jag extra förtjust just i de parker där gräset inte är noggrant klippt och symmetriskt planerat (som typ i parken framför slottet här i Stockholm) utan mer eller mindre vanvårdade. 

Ännu några till bilder från staden som understryker min poäng (och typ de enda jag hann knäppa)












I Mauerpark kan man t.ex. fynda skräp. 
'
Den obligatoriska "skojiga" bilden på de mindre skojiga monumentet. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar