tisdag 8 maj 2012

Foeniculum vulgare





Igår när jag kom hem dinglade det ett paket i brevutkastet.

Naaaeej, inte igen (ja, jag har blivit lurad av en telefonförsäljare och får nu varje månad en skräproman inskickat till mig på posten i 8 månader om jag inte minns gå in på deras minst sagt kryptiska hemsida och avbeställa fanskapet), tänkte jag.

Men icke, brevet var från BORGÅ, och det var min sötaste vän som hade hittat och skickat mig en tub med fenkålstandkräm. Jag kan inte ens i ord beskriva hur glad jag blev och kunde knappt vänta till kvällen för att få borsta tänderna.

Till saken hör kanske att tilläggas att förekomsten av fänkål i mitt liv har varit ett (fast det finns fler) av de bästa sakerna som redan har hänt mig under år 2012 . Ja, sorgligt men sant, haha. Det var t.o.m. ett av de mest spännande sakerna jag upplevde en fredagskväll. Men, inte nog med att det tydligen finns i tandkrämsformat hade min andra vän (med vem jag för övrigt upplevde denna ovannämnda fredagskväll när vi prövade ett recept tillsammans med fänkål som visade sig vara en hit innan vi tog oss vidare till storstadsnatten, kände jag för att tillägga) även hittat ett vin med smak av fänkål i Amsterdam men som vi aldrig hann gå och skåda.

Jag känner att år 2012 kommer att vara fänkålets år för mig, och vem vet vad som fortfarande finns för mig att upplevas i fänkålets vägnar.

I en gammal DN hittade jag annars ett recept som började med orden:

"Fänkål blir ofta styvmoderligt behandlad, men på det sätt som mostrarna tillagar den – med lite smör och parmesanost – förvandlas den till en läckerhet."

Ja, jag är ju en moster nu, så I say no more!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar