onsdag 18 september 2013

Sommarpratarfavoriterna

Efter att jag med livet som insats lyssnat på sommarprat cyklandes till och från jobbet tror jag ha hunnit lyssna igenom alla de viktigaste nu. Jag bara måste lista vilka gjorde störst intryck denna gång: 

Klokaste - Katrine Kielos. Om jag någonsin kan kalla mig häflten så klok som hon får jag känna mig lyckad. 

Charmigaste - Som en sann FN-nörd kan jag inte svara annat än Jan Eliasson. Såsom nu en + 70-årig gubbe kan charma mig.

Sorgligaste - Kristian Gidlund, såklart. Han finns inte heller längre bland oss. 

Roligaste - Martin Schibbye och Johan Persson. Jag vet att det inte egentligen är ett roligt ämne men deras sätt att prata om deras upplevelse i fängelset tilltalar mig. Som när de berättade att de i fängelset gjorde en slags musikförfrågan bland fångarna vilka låter de vill få in och fick till svar Justin Biebers Baby, Celine Dions My heart will go on, och Rihannas Man Down. Men de tänkte att de inte skulle klara av sådan tortyr och manipulera svaren och bytte ut en av låtarna med en av Gun´s n´roses.

Sötaste - Malik Bendjelloul. Hans berättelser, och ja, han är ju bara så söt hela han.

Trevligaste - Li Pamp. Jag visste inte ens vem hon var och lyssnade på måfå men blev väldigt imponerad. Att knyta an sitt liv med dagliga reflektioner är en sann konst.
Konstigaste - Virpi Pahkinen. Konstigt prat, bara konstigt. Men konstigt för mig är ju bra.

Tankeväckande - Theodor Kallifatides. Som sagt, jag har en fallenhet att lyssna på äldre människors berättelser och deras historia. I detta fall, hur det kändes som invandrad att försöka anpassa sig till Sverige på -60 talet   

Överraskande - Erik Haag. Så himla bra han hade förklarat till sitt barn om orättvisor i samband med brinnande bilar i Paris förorter. Och att prata om klasskillnader, solidaritet och vikten av att rösta  får alltid pluspoäng av mig. Så hade han valt bra musik (som Håkan Hellström). Men va falsett, efter någon vecka från hans prat kom det ut att han och Martina hade skilt sig. De som ju är det perfekta teamet, åtminstone i På Spåret. MEN JAG KAN KNAPPT VÄNTA ATT HISTORIEÄTARNA SÄSONG II BÖRJAR!

Annars bara bra: Jonas Gardell (roligt och sorgligt på samma gång), Maria Sveland (förståss. Detdär att försäkra sig om att personen man tänker hångla med inte är rasist har jag tagit till mig), Ellen Jelinek, Sami Said m.m.

Tack och hejdå! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar