onsdag 21 november 2012

Hörlurarna (och lite Soran på slutet, igen)

Idag hände något som jag trodde inte längre hände. Jag pratade med främmande folk på tunnelbanan.

Det började med att jag för första gången sen jag skaffade en smartphone glömde hörlurarna hemma på morgonen Lite ironiskt nog då jag precis hade hört på radio att hörlurar är årets julklapp och riktigt hann reflektera över att 1) hur onödigt det är att ens behöva kora årets julklapp, och 2) trodde alla redan hade hörlurar (ja, jag vet, teknologin går väl framåt). Men så hände det ändå och kände mig nästan lite vilsen på morgonen när jag helt enkelt måste stå och lyssna på andra hela vägen till jobbet.

Men, på tillbakavägen hände det sig att mittemot mig satte sig en far och hans son (runt 8 år, kanske, vet inte) och pojken hittade en gammal DN att bläddra i. Eftersom jag, trots hörande till face-down generationen*, inte för en gångs skull var så världsfrånvänd och upptagen att peta på mobilen och lyssna på musik i hörlurarna började istället smått lyssna på dessa medresenärer. Sonen hade fastnat i Peter Woldarskis ledarsida som handlade om vilken bra vecka det har varit för Sverige med tanke på fotbollsmatchen (en bild på Zlatan kanske hade fångat hans intresse för krönikan) och SDgaten, och efter att grabben suckade till några gånger sa farsan "tycker du det är lite för tungt att läsa söndagens Ledarsidor ". Därefter reagerade jag med att skratta till lite, och vips fann jag mig i en diskussion tillsammans med dem om Zlatan och SD och väder och vind.

Och på tal om SD, finns det inte en tillräckligt mycket ord att beskriva vilka känslor som väckts inom mig (framförallt eftersom de härjat precis utanför mitt jobb, stoltheten bara växer). De får tacka vet-inte-vem för att de "råkat" mucka med den snällaste varelsen på jorden som aldrig skulle göra en människa illa (lite som Bamse). Han har ju minsann läst sin bibel (eller, iofs tror jag inte det) och vet att man skall vända andra kinden till. Och, för komiker är ju livet alltid lite lättare och Soran som kan vända på allting och göra något roligt av det skrev något hiskeligt roligt på fejjan idag. Eller egentligen var det någon annan som hade skrivit det till honom och nu kan jag inte hitta det mera och är otroligt ledsen över det men i varje fall hade personen ifrågasatt om han (Soran) är svensk eller ej och "argumenterat" för sin sak något i stil med

"bara för att en katt går in i en stall så förvandlas den inte till en häst när den kommer ut".

VA????

Hittade dock en annan grej som Soran tog upp och som också var väldigt skojig. Han skrev om hur familjeliv.se (?) tydligen hade haft en omröstning om han skulle utvisas eller ej, varpå han glatt som bara den kommenterat:

"jag undrar: när får jag reda på beskedet? Och hur? Och hinner jag packa?".

Fortsätt så snällaste du!

Puss

* som går med ansiktet tryckt ner i mobiltelefonen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar