tisdag 11 mars 2014

Boklistan

Favoritgenre: Svårt att definiera vilket genre jag tycker mest om för tror inte jag har någon genre jag gillar framför en annan. Men eftersom jag är med i en feministisk bokcirkel blir det ju mest kvinnliga författare.  Och vad jag inte läser är deckare och science fiction. 



Favoritbokhandel: Aspuddens bokhandel, för att det är närmast och det måste stödjas (plus att jag faktiskt har pluggat med hen som öppnat affären). Eller antikvariatet Haralds Hylla som ligger på andra sidan vägen, som har öppet viss tid från torsdag till lördag och även som det står på hemsidan "andra när han råkar vara där" (det står också att det finns en kaffebryggare där). En gång köpte jag tre pocket-böcker från en låda som stod utanför med 5 kronor i styckpris och när jag skulle gå in och betala med min hundralapp sa försäljaren (oklart om det var Harald själv) "jag har ingen växel, kom tillbaka när du har mindre pengar". 

Senast köpta inbundna bok: Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. 

Favoritbibliotek: Stockholms stadsbibliotek. Åtminstone just nu, helt fantastisk. Annars har jag ju hängt mycket på Carolina Redviva, Karin Boye  och Dag Hammarskjöld bibblorna under mina pluggisdagar. Vågar inte ens gissa hur många timmar tillsammans (cirka 8 timmar per dag, 6 dagar i veckan, under 4-5 år) jag spenderat där.
Favoritplats att läsa (i hemmet): I soffan. Läser också ibland vid spisen (där ju jag hör hemma) samtidigt som jag med andra handen försöker laga något ätbart.


Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Egentligen varsomhelst utomhus, så länge det finns sol. I parken, på en balkong, på stranden, på klippor. Och så länge åksjukan inte stör även i tunnelbana, bussen och TÅGET. Och flygplatser och flygplan (många favoritplatser). 


Bästa bakgrundsljudet vid läsning: När jag är bland folk brukar jag lyssna på musik, och det har nästan blivit så att jag har lyssnat på en viss skiva till en viss bok. Det är ganska nice för det ger en slags åteblick tillbaka till boken när jag lyssnar på en viss låt pånytt. Men hemma föredrar jag nästan ingen ljud alls.  

Bästa lässnackset: Njaa, inte så fokuserad att äta när jag läser men godis går ju alltid ner. 

Bästa läsdrycken: För att stärka på stereotypen av bokmal säger jag te.

När på dygnet läser du helst: Inga preferenser, men kan ibland på jobbet att längta till att åka hem och läsa på tillbakavägen. 

Bästa bakfylleläsningen: Haha, inte min grej. När jag är bakfull läser jag nog sämst.

Bästa kollektivtrafikläsningen: Boken jag läser för stunden. Kan nog läsa allt (om det inte är något väldigt pinsamt, eller en fantastiskt bra bok som jag inte vill slösa bort i kollektivtrafiken). 

En bok du läst på sistone som inte var så bra: Läste sista delarna av Katarina Wennstams trilogi, Alfahanen och Dödergöken, kändes inget för mig längre, även om jag fattade poängen och läste dem pliktskyldigt till slut. 

Boken/böckerna du läser nu: 2 stycken just nu, More fire av Karolina Ramqvist och Jag vill ju vara fri om Lena Nyman av Johanna Persson. Däremellan läser jag också olika handböcker för gode män och förvaltare. 

Nästa bok du kommer att läsa: Scener ur ett konstnärsäktenskap, av Märta TIkkanen. Såg den på biblan och kunde bara inte låta bli att låna.

En bok du ska läsa igen: Egenmäktigt förfarande. Jag vet att jag tjatar om den men alltså även om det bara var några månader sedan jag läste den har jag redan saknat att läsa den igen.  





En bok du inte läst klart: Eh, de är faktist väldigt många, men de som jag inte gett upp än än Shantaram, Stalins kossor, och Bastarden av Istanbul. 


En författare du beundrar: Många, men de som jag på rak arm kommer att tänka på är Märta Tikkanen, Lena Andersson och Amanda Svensson. 

Den bästa boken du läst det här året: Torka aldrig tårtar utan handskar, Kärleken. Få böcker får mig att gråta (faktiskt), men redan första delen av trilogin fick mig det. Till och med i tunnelbanan. Sen tycker jag inte att resten av trilogin riktigt höll måttet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar