söndag 24 mars 2013

Reseberättelsen vol. 2

Mitt sociala beteende har lett till att jag inte har haft tid att skriva reseberättelsen till slut, och nu fuskar jag även och skriver sammanfattningsvis och slänger in lite bilder istället. 

Så, alors, väl framme på plats gick vi mest runt på marknader, gick vilse i soukerna, lyssnade på böneutrop, fick varsin hammam behandling, gick runt på en gammal koranskola, åkte med Mohammed till kuststaden Essaouiria och klarade oss från både trafikolyckor och gevärskott (gud verkade vilja det), besökte en kvinnokooperation på vägen, åt couscous, åt tagine, drack marockansk vin, smakade även på grått vin, drack myntate, besökte Majorelleträdgården och tittade på Yves Saint Laurent monumentet (!!), fattade behändigheten för Insha´Allah, blev slagna över folks vänlighet (fast, varför skulle de inte vara det?), såg ormtjusare och aptänjare på Jemaa el-Fna- torget, köpte saffran, och råkade träffa den exakt enda marockanen, Mustafa, jag känner på Menara flygplats. Blev även slagen över hur lite kvinnor vi överhuvudtaget såg i landet. 

Koutoubiamoskén.


Fin färg på muren. 
Menaraträdgården.

Så mycket lyktor överallt. 





Arabiska, tror det är coca-cola.

Mitt eminenta resesällskap tillika tolk.

Lunch.

Redo för hammam.

Riaden

Flitig lässtund. 

Majorelleträdgården (med Yves Saint Laurent minnesmonument).







Ben Yusuf - madrasan. 
Tvagningsbassäng. 



Glad och ostylad på koranskolan.
Påvägen mott Essaouria.

Kvinnokooperativet. 

Påvägen till Essaouira fick jag en get i famnen. 
Essaouira. 
Så. Himla. Fint. Med. Havet. 


Smygfotade snubben. 
Denna fotboll alltså, universellt fenomen indeed.
Springbreak moment. 

Fina färger.

Sist, Jemaa El fna marknaden by night. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar