tisdag 10 juni 2014

Funderingar

I Att jag med mer än spänning väntat på denna video (sorry, på finska) i sin helhet. Femact är alltså en grupp i Finland som vill förändra stämpeln på feminism från en radikalrörelse till en folkrörelse. Inte en dag för sent. Visst, det är inte direkt några Sannfinländarsnubbar som sitter där och outtar sig vara feminister, utan snarare hipster och konstelitvänstermän  (eller de som jag känner igen) som en redan vågat tro vara vettiga typer. Och det irriterar mig minsann varför en ska klappa och buga framför dessa män för att de kommer ut ur garderoben och säger självklara saker. Men tyvärr är inte självklara saker självklara för alla och tål sägas högt. Vad en av dem också säger "varför skrämmer feminismen som en smittande sjukdom" (min fria översättning) tycker jag dessutom sammanfattar vad som är jäkla problemet i våra länder. Jag vill inte säga detta men säger ändå, jag är ändå lite stolt över dessa snubbar. 

II Hur lycklig jag känner mig när jag cyklar hem från jobbet (vem skulle inte vara lycklig efter en arbetsdag) genom Brommavillora lyssnande på Håkan i lurarna. Känslan att cykla med vinden i håret, solen gassande och Håkan sjungande om att våga ta sin egen väg är nästintill prislös. Jag tror jag börjar förstå MC-gäng, en känner sig så fri och problemlös när farten tar vid med tvåhjulingen. Om det nu skulle vara därför dom väljer att organisera sig, för frihetskänslans skull.

III Att jag ska se Arcade Fire på fredag. Såg dem för 3 somrar sedan och trodde redan då jag blev religiös. Det är inte omöjligt att jag blir det denna gång, så jäkla bra är de! Ska bara skrämma bort regmolnen som hotar sig ta över sommarvädret just på fredag. Och kom på att jag lika bra kunde ha satt upp ett tält och campat på Grönan eftersom jag hade planer att gå dit redan ikväll (vilket jag sen ändå bangade), ska dit på torsdag med jobbet och sen är det redan nästa dag dags igen för spelningen.

IV Hur lustigt det verkligen är att folk hittar sig tillbaka till livet på sommaren. Förra veckan var jag på ett utomhusdisco och träffade personer som jag ENDAST träffar på sommaren. Vi bor i samma stad, har samma bekanta, rör oss i relativt samma kretsar men sammanfaller ALDRIG att våga vägar möts under de resterande månaderna. Noväl, det är ett givet samtalsämne, om inte annat.

V Att jag knappt kollat igenom och planerat sommarpratarna. Dock har jag lyssnat pånytt på Maliks från förra sommaren, med totalt olika öron än förra gången. Sorgen är bottenlös.

VI Att jag endast har 8 och en halv arbetsdag kvar till semestern! Sen blir det två huvudstäder (eh Stockholm och Helsingfors) och två vildmarker (Joutsa och någonstans mellan Gällivare och Sarek nationalpark), en massa böcker och vin och skvaller och qualitytime och mygg och ormar och björnar och sånt. Det blir kanske en sväng till Göteborg och Åland också senare. Närsemestra is the shit detta år.
Mycket mer sånt!
Så jäkla bra och underhållande bok. Vet inte vad som ska toppa denna till semesterläsningen. 
Fick en liten bloggar feeling och kom på att dokumentera hur förskräckligt hemmastadgad jag såg ut i min favoritsemestertischa bara någon kvart innan jag skulle ta mig ut i verkligheten. 


Sen skärpte jag till mig, bytte om till ny klänning, satt eyelinern på plats, målade naglarna och läpparna i matchande färg och tog mig ut i Stockholmsnatten. 


Fast egentligen ville jag bara visa upp min nygamla spegel. Klädhögen i vänsterhörnet verkar inte heller ha försvunnit under tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar