torsdag 25 april 2013

Författarsamtalet




Ikväll såg jag Sofi Oksanen på Kulturhusets scen som värsta rockstaran. Så himla häftigt för en författare att dra en så stor skara människor som betala ett rätt högt pris för att sitta och lyssna på henne. Well, de flesta drog nog nytta av pensionärsrabatten.

Jag gillade när hon pratade om hur hennes böcker tas emot och analyseras olika i olika länder. I Finland och Estland uppmärksammades t.ex. trafficking inte alls i och med utgivningen av hennes mest internationellt kända verk Utrensning, medan det i Sverige, Norge och Danmark väckte stor debatt.
Jag har också nu lättare att förstå hur en författare arbetar och gör sin research, när hon t.ex. pratade om hur hon hade provskjutit med vhistoriska vapen för att få den rätta känslan eftersom hon aldrig varit i krig.
Så var det extremt hårda ord mot sannfinländarna. Helt rätt, på dem bara!

För övrigt var det sjukt konstigt stämning på Konsum idag, alla började prata med varandra i kassakön. Sånt lajkar jag. Jag blev också så tagen av den familjära stämningen och lovade kassakillen att gå med i Medmera klubben.

Check!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar