måndag 11 januari 2016

Dagens betraktelser

- Igår var jag på Moderna museet och såg den hyllade utställningen med Olafur Eliassons. Jag har faktiskt tänkt på det ganska mycket idag, och det var nog länge sedan konst gjorde så stort intryck på mig (om någonsin). Så om någon mot förmodan läser detta i tid rekommenderar jag verkligen att se detta som går sista veckan nu. Men gör det då typ på en förmiddagen mitt i veckan för att slippa massa rastlösa barn och vuxna som vill ta selfies. Fantastiskt att ta med sig barn och uppleva kultur men det blir lite svårt att ta till sig konsten när det springer en massa kids runt fötterna. Mindre fantastiskt är att se massa vuxna överallt vars enda syfte är att få en snygg selfie istället för att uppskatta verken. Gör det lite svårt att ta till sig konsten när det enda man ser är massa mobiler överallt.


(okej jag tog också en bild)

- Idag ringde en person på jobbet i ett ärende som är ett av dedär ärendena som har fått mig att vakna mitt i natten av ren ångest och som jag haft dåligt samvete sen typ juli. Nu har jag näääästan rott detta i land men en lite klump lyckades formas när jag slog numret till personen ifråga. Efter lite diskussion och sa dock hen "sen har jag en liten nyfiken fråga ännu, var kommer du ifrån med din dialekt". En gång en finlandssvenska alltid en finlandssvensk.

- Jag har officiellt blivit en mormor (okej moster),  det var så snorhalt ute idag så på hemvägen funderade jag resvägen hem med den absolut kortaste vägen att promenera mitt i halkan. Och att sen stanna inne resten av kvällen för att inte riskera halka och bryta något.

- Dethär med Bowies död är förståss tragiskt även om han finns i mitt liv idag lika lite som igår. Jag har inte riktigt haft någon relation till honom men det känns att det inte finns många tillfällen där hans musik inte passar in. Och så var han ju råcool. Vill alltid hylla personer som vågar gå sin egen väg och sticker ut från normen. Mitt ABSOLUT starkaste minne av honom är nog när min hyresvärd i Buenos Aires envisades spela typ 3 låtar på högsta volym varav en var Life on mars i den massiva lägenheten där den sötsliskiga lukten var så påtalande att t.o.m. hunden var passivt hög jämt. Kan inte tänka på något annat än den tiden när jag hör låten. Som nu:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar