måndag 24 juli 2017

Utlandsfinnen

Jag kommer att tvinga alla läsa om vår expeditionsresa till Kebnekaise men först ska jag börja med en lista  över tio + 1 fråga till utlandsfinländare. När jag först såg den tänkte jag inte alls på att jag skulle passa in på att svara på frågorna men kom på sen att jag ju visst tillhör gruppen utlandsfinländare. 


1. Vad är det bästa med ditt nuvarande hemland?
Människorna, den lättsammare stämningen (nu menar jag jämfört med Finland), mentaliteten att alla är lika värda. Allsång på Skansen kanske inte är mitt favoritprogram men blir alltid lika glad i hjärtat och börjar nästan gråta av glädje när jag tittar på det. Det är verkligen Sverige i ett nötskal, glatt, lekfullt, mysigt och javisst får alla vara med och sjunga (oberoende hur sämst man är). 


2. Och de sämsta?
Att jag ibland känner att jag inte riktigt tillhör här, har liksom inget sammanhang. Saknar förstås också min och min systers familj och att jag inte är med i mina syskonbarns vardag. Sen också som den trumfa finnen jag innerst inne är så tycker jag att det är jobbigt att behöva alltid vara glad och att människorna inte är ärliga i sina svar. Plus lite ibland mentaliteten "alla ska få vara med" vilket ju egentligen är fantastiskt men också förödande opraktiskt t.ex. om ett stort gäng ska få plats vid samma bord på en restaurang (slutar med att alla blir missnöjda eftersom alla bra ställen inte har så stora lediga bord). 
3. Om du fick resa vart som helt i världen på två veckor, gratis, vart skulle du då åka?
Eh eftersom jag är så fjällfrälst just nu svarar jag till norska fjällen. Det är galet med tanke på den soldyrkare jag är och kunde komma på hundratals varmare ställen att åka till. 

4. Vart skulle du vilja resa tillbaka?
Förutom fjällen (nu måste jag ge mig) så är det Buenos Aires. 
5. Vilken finländsk mat saknar du mest?
Färskt rågbröd och kardemumma i rör. Sen även mummus makaronilåda och mammas jordgbbstårta. 

6. Tror du att du kommer att flytta tillbaka till Finland en dag?
Aldrig säga aldrig men det känns inte så aktuellt just nu. Skulle kunna bli aktuellt om jag skulle få drömjobb eller hitta stora kärleken där (båda typ lika osannolika). Men gör inte direkt något aktivt för att något av de två skulle bli aktuellt.

7. Vilken är den roligaste högtiden i landet du bor i?
Valborg var ju förr en stor favorit men firas ju i Finland också. Förutom det då så alla de andra dagarna som "firas" som t.ex. kanelbullans dag och semmeldagen. Fast inser nu att de kanske inte är högtider. 
8. Vad var det svåraste med att flytta utomlands? 
Jag var endast 18 år när jag flyttade till Sverige och hade absolut inte trott att jag 14 år senare fortfarande skulle bo i Sverige. Hade siktat på att stanna en/två terminer så det kändes inte jättesvårt för stunden att flytta till Uppsala. Men kommer ihåg att jag visst saknade massor min familj och det trygga med att bo så nära dem även om jag så envist ville visa att jag klarade mig på egen hand. Sen var det en del praktiska saker som var svåra t.ex. att hitta boende, studera på universitet för första gången och i viss mån även att förstå och göra sig förstådd för svenskar på mitt svenska. 

9. Kunde du tänka dig att bo i ett annat land än det du bor i just nu eller i Finland?
Absolut, tänker lite samma där som under frågan om jag kunde flytta tillbaka till Finland. Tröskeln att börja ett nytt liv i ett annat land är förstås större nu än bara 5 år sedan men skulle absolut överväga möjligheten om det blev aktuellt. 
10. Vilket var år 2016’s mest minnesvärda ögonblick?
Vet inte om det är en bra eller dålig sak men kan inte komma ihåg att något extraordinärt hände under 2016. Jag började visst i slutet av året få lite "gå in i väggen"-symptom men är säker på att massa bra saker också hände under året som jag i min post-fjäll utmattning just nu bara inte kan komma på.
+ 1. Ska du resa nånstans i år?
Till Öland ännu denna vecka (jag vet, i samma land som jag bor i men aldrig varit där) och Finland om några veckor. Ska förmodligen även till Rom i september och kanske om ekonomin och ledigheterna tillåter även längre bort under mellandagarna/nyår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar